O Nas
STOWARZYSZENIE NA RZECZ OSÓB
Z TRUDNOŚCIAMI ROZWOJOWYMI „JUNO”
Stowarzyszenie „Juno” – działające na rzecz osób z trudnościami rozwojowymi – zostało założone przez grupę przyjaciół, będących jednocześnie terapeutami i specjalistami w dziedzinie rehabilitacji dzieci, młodzieży i dorosłych z różnorodnymi zaburzeniami rozwojowymi. Naszą misją jest zapewnienie kompleksowej terapii, edukacji i wsparcia osobom zmagającym się z wyzwaniami i trudnościami w codziennym funkcjonowaniu – w tym osobom z niepełnosprawnością intelektualną, w spektrum autyzmu, z nadpobudliwością psychoruchową czy niepełnosprawnościami sprzężonymi.
W naszej pracy koncentrujemy się na działaniach wspierających rozwój fizyczny, poznawczy i emocjonalny, a także funkcje percepcyjno-motoryczne i społeczne. Prowadzimy również pedagogizację rodzin, integrujemy i aktywizujemy osoby z niepełnosprawnościami, wspieramy potencjalne zdolności dzieci i młodzieży, organizujemy półkolonie, zimowiska oraz specjalistyczne zajęcia terapeutyczne.
Serdecznie zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą!
Metody którymi się posługujemy
Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
TUS to metoda wspierająca osoby w rozwijaniu umiejętności społecznych potrzebnych do funkcjonowania w grupie. Zajęcia odbywają się zazwyczaj w małych grupach i opierają się na scenkach, ćwiczeniach, grach oraz rozmowach. Uczestnicy uczą się m.in. współpracy, wyrażania emocji, rozwiązywania konfliktów czy reagowania na krytykę. TUS pomaga w zwiększeniu samoświadomości i pewności siebie. To szczególnie ważne narzędzie w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu i innymi trudnościami społecznymi.
Stosowana Analiza Zachowania (SAZ)
SAZ to naukowo potwierdzona metoda terapii behawioralnej, szczególnie skuteczna w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu. Opiera się na analizie i modyfikacji zachowań – wzmacnianiu pożądanych oraz wygaszaniu trudnych. Terapia jest dostosowana indywidualnie do potrzeb dziecka i obejmuje m.in. naukę komunikacji, samoobsługi czy umiejętności poznawczych. Często stosuje się system nagród, motywacji i konsekwencji.
Sensoplastyka
Sensoplastyka to zajęcia rozwijające kreatywność i wspierające rozwój zmysłów poprzez działania plastyczne z wykorzystaniem naturalnych, bezpiecznych materiałów. Podczas zajęć uczestnicy tworzą, eksperymentują i poznają świat poprzez dotyk, zapach, wzrok i smak. Podczas zajęć nie ma „złych” rozwiązań – liczy się proces, a nie efekt końcowy. Sensoplastyka wspiera rozwój motoryki małej, dużej oraz integrację sensoryczną. To także okazja do swobodnej ekspresji i budowania pewności siebie.
Terapia Ręki
Terapia ręki koncentruje się na rozwijaniu sprawności motorycznej kończyny górnej – od barku aż po palce. Zajęcia wspomagają precyzję ruchów, koordynację wzrokowo-ruchową oraz napięcie mięśniowe potrzebne m.in. do pisania i samoobsługi. Często wykorzystuje się zabawy manualne, ćwiczenia siłowe, grafomotoryczne oraz elementy integracji sensorycznej. Terapia jest szczególnie pomocna dla dzieci z trudnościami grafomotorycznymi, obniżoną sprawnością manualną lub nieprawidłowym napięciem mięśniowym. Praca odbywa się indywidualnie lub w małych grupach.
Kinezjologia Edukacyjna (metoda Dennisonów)
Kinezjologia Edukacyjna to zestaw ćwiczeń ruchowych wspierających integrację pracy mózgu i ciała. Jej celem jest ułatwienie uczenia się poprzez harmonizację funkcji obu półkul mózgowych. Ćwiczenia – tzw. gimnastyka mózgu – wspierają koncentrację, pamięć, czytanie, pisanie oraz redukcję stresu. Metoda sprawdza się w pracy z dziećmi w wieku szkolnym, zwłaszcza przy trudnościach edukacyjnych. Działa relaksująco, aktywizująco i wspiera rozwój psychoruchowy.
Instrumental Enrichment (IE) – Program Reuvena Feuersteina
IE to program wspomagający rozwój funkcji poznawczych, takich jak pamięć, logiczne myślenie czy planowanie. Zajęcia polegają na wykonywaniu specjalnie opracowanych zadań, które rozwijają tzw. funkcje pośredniczące w uczeniu się. Celem metody jest nie tyle przekazanie wiedzy, co nauczenie, jak się uczyć i myśleć refleksyjnie. Program opiera się na przekonaniu, że każdy człowiek ma potencjał do rozwoju niezależnie od trudności. IE sprawdza się zarówno w pracy z dziećmi, jak i dorosłymi.
Sala Doświadczania Świata (Snoezelen)
Snoezelen to terapia prowadzona w specjalnie zaaranżowanej sali, która oddziałuje na zmysły za pomocą świateł, dźwięków, zapachów i faktur. Stymulacja sensoryczna odbywa się w bezpiecznym, wyciszającym otoczeniu, co sprzyja relaksacji i budowaniu kontaktu. Metoda wspiera rozwój poznawczy i emocjonalny, szczególnie u osób z niepełnosprawnościami. To narzędzie do pracy nad budowaniem poczucia bezpieczeństwa, uważności i wyciszenia. Zajęcia są prowadzone indywidualnie, z uwzględnieniem potrzeb dziecka.
Attention Autism
Attention Autism to program stymulujący rozwój uwagi i komunikacji, stworzony z myślą o dzieciach ze spektrum autyzmu. Oparty jest na zabawie i aktywnym angażowaniu dzieci w działania, które są celowo atrakcyjne i zaskakujące. Sesje dzielą się na etapy, które stopniowo wydłużają czas skupienia uwagi. Dzięki programowi dzieci uczą się patrzeć, słuchać, czekać i działać wspólnie z innymi. Metoda przynosi szybkie i widoczne efekty w obszarze koncentracji i relacji społecznych.
Terapia Neurotaktylna (metoda dr S. Masgutovej)
Terapia neurotaktylna opiera się na stymulacji receptorów skóry, co wpływa na regulację układu nerwowego i napięcia mięśniowego. Delikatny dotyk, masaż i techniki uciskowe pomagają w redukcji stresu, poprawie koncentracji oraz integracji sensorycznej. Terapia wspiera rozwój emocjonalny i motoryczny, korzystnie wpływając na funkcjonowanie dzieci z trudnościami rozwojowymi. Przeprowadzana jest indywidualnie, z uwzględnieniem potrzeb dziecka. Może być stosowana wspomagająco w wielu innych terapiach.
Arteterapia poprzez techniki plastyczne i rękodzieło
Arteterapia to forma terapii, w której sztuka służy jako środek wyrazu emocji, myśli i przeżyć. Uczestnicy zajęć tworzą prace plastyczne, rzeźby, kolaże czy rękodzieło – nie dla efektu artystycznego, ale by wyrazić siebie i poradzić sobie z trudnymi emocjami. Proces twórczy wspiera rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy. Arteterapia pozwala na wyciszenie, budowanie pewności siebie i zwiększenie samoświadomości. To bezpieczna przestrzeń do wyrażania siebie bez słów.
Trening Psychoedukacyjny
Trening psychoedukacyjny to forma pracy warsztatowej, której celem jest poszerzanie wiedzy uczestników o emocjach, relacjach i zachowaniach. Uczy rozpoznawania i regulowania emocji, radzenia sobie z trudnościami i budowania zdrowych relacji. Zajęcia opierają się na rozmowach, ćwiczeniach i przykładach z życia codziennego. Trening wspiera rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych. Jest szczególnie przydatny dla dzieci i młodzieży z problemami emocjonalnymi lub w relacjach rówieśniczych.
Terapia Pedagogiczna
Terapia pedagogiczna to indywidualna forma pomocy dziecku z trudnościami w nauce, koncentracji, czytaniu, pisaniu czy liczeniu. Prowadzona przez pedagoga-terapeutę, opiera się na specjalnie dobranych ćwiczeniach rozwijających funkcje poznawcze i szkolne. Celem jest wyrównanie szans edukacyjnych dziecka i wsparcie w pokonywaniu trudności. Terapia może obejmować również elementy wspierające rozwój emocjonalny. Prowadzona systematycznie przynosi trwałe efekty.
Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki wg Batii Strauss
To metoda edukacyjno-terapeutyczna, która łączy słuchanie muzyki z ruchem, gestem, śpiewem i grą na prostych instrumentach. Dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach, angażując ciało i emocje, co wzmacnia ich koncentrację, pamięć i wyobraźnię. Wykorzystuje różnorodną muzykę – od klasyki po rytmy ludowe. Metoda sprzyja budowaniu więzi, poczucia rytmu i ekspresji. Jest przyjazna i naturalna, dzięki czemu dzieci uczą się przez zabawę.
Techniki Terapii Bilateralnej
Terapia bilateralna opiera się na ruchach naprzemiennych, które aktywują współpracę obu półkul mózgu. Ćwiczenia polegają m.in. na krzyżowaniu linii środkowej ciała, co wspiera koordynację, orientację przestrzenną i zdolności szkolne. Terapia korzystnie wpływa na uwagę, pamięć roboczą oraz rozwój mowy. Stosowana jest u dzieci z trudnościami w uczeniu się oraz zaburzeniami integracji sensorycznej. Może być elementem codziennych zajęć edukacyjnych.
Niedyrketywne metody pracy z dziećmi z autyzmem
Metody niedyrektywne opierają się na podążaniu za dzieckiem – jego zainteresowaniami, tempem i potrzebami. Terapeuta nie narzuca działań, lecz uważnie obserwuje i dostosowuje się, budując relację i zaufanie. Celem jest wspieranie komunikacji, spontanicznej aktywności i rozwoju emocjonalnego. Praca odbywa się w bezpiecznym, akceptującym środowisku. To podejście szczególnie skuteczne u dzieci, które nie odpowiadają na tradycyjne, strukturalne metody terapii.
Dokumenty
- Statut
- Regulamin członkowski
- Standardy Ochrony Małoletnich
- Standardy Ochrony Małoletnich (wersja skrócona)
STOWARZYSZENIE NA RZECZ OSÓB Z TRUDNOŚCIAMI ROZWOJOWYMI „JUNO”
Nasza Misja
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam hendrerit nisi sed sollicitudin pellentesque. Nunc posuere purus rhoncus pulvinar aliquam. Ut aliquet tristique nisl vitae volutpat. Nulla aliquet porttitor venenatis. Donec a dui et dui fringilla consectetur id nec massa. Aliquam erat volutpat. Sed ut dui ut lacus dictum fermentum vel tincidunt neque. Sed sed lacinia lectus. Duis sit amet sodales felis. Duis nunc eros, mattis at dui ac, convallis semper risus. In adipiscing ultrices tellus, in suscipit massa vehicula eu.
Nasze Wartości
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam hendrerit nisi sed sollicitudin pellentesque. Nunc posuere purus rhoncus pulvinar aliquam. Ut aliquet tristique nisl vitae volutpat. Nulla aliquet porttitor venenatis. Donec a dui et dui fringilla consectetur id nec massa. Aliquam erat volutpat. Sed ut dui ut lacus dictum fermentum vel tincidunt neque. Sed sed lacinia lectus. Duis sit amet sodales felis. Duis nunc eros, mattis at dui ac, convallis semper risus. In adipiscing ultrices tellus, in suscipit massa vehicula eu.
Nasza Filozofia
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nam hendrerit nisi sed sollicitudin pellentesque. Nunc posuere purus rhoncus pulvinar aliquam. Ut aliquet tristique nisl vitae volutpat. Nulla aliquet porttitor venenatis. Donec a dui et dui fringilla consectetur id nec massa. Aliquam erat volutpat. Sed ut dui ut lacus dictum fermentum vel tincidunt neque. Sed sed lacinia lectus. Duis sit amet sodales felis. Duis nunc eros, mattis at dui ac, convallis semper risus. In adipiscing ultrices tellus, in suscipit massa vehicula eu.